Financiële checkX

Dankzij checkX worden repeterende handelingen in de financiële administratie sneller, nauwkeuriger én efficiënter uitgevoerd.

FincheckX automatiseert financiële en inkoopprocessen in AFAS zoals het afletteren van grootboekrekeningen, versturen van aanmaningen en het reclameren van leveranciers die niet op tijd hun goederen/diensten leveren.
Dashboard

De voordelen van FINcheckX

  • Tijdwinst: Door het automatiseren van deze processen kan administratief personeel zich volledig richten op andere belangrijke taken.
  • Nauwkeurigheid: De repeterende werkzaamheden worden automatisch en foutloos uitgevoerd, wat de kans op menselijke fouten aanzienlijk verkleint.
  • Efficiëntie: De checkX worden consistent en op tijd uitgevoerd, wat zorgt voor een gestroomlijnd administratief proces.
Portcast dashboard

Veilig en vertrouwd je gegevens bewaren in AFAS

Als onderdeel van Peopletrack is checkX officieel gecertificeerd AFAS-partner.
De controles van checkX worden verwerkt vanuit AFAS. Het voordeel hiervan? Je hoeft niet te switchen tussen meerdere platformen, gegevens worden nooit extern opgeslagen én we kunnen samen snel van start!

Portcast dashboard

Mogelijke checkX

Verwerken van DUO beschikkingen

Wat is een beschikking van DUO?

Het Overzicht financiële beschikkingen (Ofb) is een overzicht met financiële beslissingen van DUO. Een Ofb heeft altijd betrekking op een bestuur en een bepaalde maand. Het Ofb vermeldt beslissingen, per instelling en per onderdeel van de bekostiging. DUO publiceert maandelijks een bestand met beslissingen. Dit bestand wordt door de robot gedownload en bewerkt tot een journaalpost welke door de Robot met behulp van een updateconnector wordt ingelezen in Profit.

Andere verificatie nodig?
Backorder / reclameren leveranciers

De backorder- en reclamatie-robot controleert per leverancier of deze de goederen volgens de inkoopopdracht en de afgesproken leverdatum heeft geleverd. Als de leverancier de goederen niet op tijd heeft geleverd, ontvangt hij wekelijks een overzicht van de artikelen die nog geleverd moeten worden, in overeenstemming met de gemaakte afspraken.

Andere verificatie nodig?
Schatkistbankieren

Aan het einde van de werkdag wordt een eventueel negatiefsaldo op de bankrekening(en) aangevuld vanuit de rekening-courant die deinstelling heeft bij het Ministerie van Financiën. Omgekeerd wordt een positiefsaldo op deze rekeningen aan het einde van de dag afgeroomd ten gunste van de rekening-courant van de instelling bij het Ministerie van Financiën.

De robot voor schatkistbankieren verzorgt de verwerking van de boekingen op/ naar schatkistbankieren

Andere verificatie nodig?
IBAN-controle

Bij de IBAN-controle wordt automatisch de naam van de leverancier en diens bankrekening gecontroleerd via SurePay. Elke wijziging van het bankrekeningnummer van een leverancier wordt direct gecontroleerd en vastgelegd in het dossier van de leverancier/crediteur. Op deze manier wordt verzekerd dat betalingen altijd naar het juiste bankrekeningnummer van de leverancier gaan.

Andere verificatie nodig?
Afletteren

Met de afletterrobot kunnen grootboekrekeningen automatisch worden verwerkt op basis van één of meerdere kenmerken. De mogelijkheden voor automatische aflettering zijn uitgebreider dan de standaardopties in AFAS.

Andere verificatie nodig?
Aanmaningen

De aanmaningsrobot zorgt ervoor dat op vaste tijden automatisch aanmaningen worden verstuurd naar debiteuren met een openstaande post in AFAS. Dit proces, dat normaal gesproken handmatig in AFAS wordt uitgevoerd, verloopt nu volledig automatisch.

Andere verificatie nodig?
Dagboek Afsluiten

De Robot voor het afsluiten van de dagboeken is een interessante robot voor organisaties die niet per periode alle dagboeken tegelijkertijd willen afsluiten, maar in het afsluitproces een of meerdere dagboeken langer open willen stellen gedurende de maand/kwartaal afsluiting.

Andere verificatie nodig?

Heb je vragen?
Vind hier het antwoord!

In het overzicht hiernaast vind je het antwoord op de meest gestelde vragen. Voor onbeantwoorde vragen kun je op verschillende manieren contact met ons opnemen.

Neem contact met ons op

Is schatkisbankieren verplicht?

Ja, sinds 2013 is het voor decentrale overheden verplicht om hun overtollige middelen aan te houden bij het Rijk. Meer informatie hierover is te vinden op: https://www.dsta.nl/schatkistbankieren

Hoelang duurt de implementatie van checkX?

Wij begrijpen dat jullie zo snel mogelijk gebruik willen maken van de checkX die van toepassing zijn op jullie branche! Op dit moment houden we gemiddeld één week aan als doorlooptijd, ook afhankelijk van het beslissingsproces binnen jullie organisatie.

Zijn er extra licenties nodig in AFAS om gebruik te maken van checkX?

Nee dat is niet nodig. Onze softwarerobots, die de werkzaamheden automatisch uitvoeren, worden via AFAS toegevoegd door middel van onze meewerklicentie.

Waar wordt de data opgeslagen die checkX automatisch verwerkt?

De gegevens die de softwarerobots van checkX verwerken, worden nooit op een andere plek opgeslagen dan in jullie eigen AFAS omgeving. De benodigde informatie wordt opgehaald en direct verwerkt. Doordat de gegevens nooit extern worden opgeslagen, worden de risico's beperkt tot een minimum.

Wat is het verschil tussen deze controle en de 4-ogen controle op de bankrekening in AFAS?

"We krijgen vaker de vraag: AFAS Software heeft toch standaard een bankrekening controle, waarom dan tóch kiezen voor deze controle van checkX?".

De 4-ogen workflow van AFAS start automatisch op, maar de daadwerkelijke controle moet nog uitgevoerd worden door een persoon. De bankrekening controle van checkX is volledig geautomatiseerd, wat 100% zekerheid geeft. Deze controle vindt plaats door middel van de koppeling met surepay, een koppeling die is opgezet met de Nederlandse Banken waardoor je zeker weet dat de IBAN in gebruik is en op wiens naam deze staat.